fbpx
10. Yıl (2013 - 2024)
Medya Akademi, Ankara Ofisi
ODTÜ Teknokent
Telefon

YouTube’un Etkileyici Tarihi

Bugün dünyanın öncü ve en büyük video paylaşım sitesi unvanını taşıyan YouTube, 2005 yılının başlarında henüz bir fikirden ibaretti. Halen yoğun olarak kullanılan online ödeme sistemi PayPal’ın eski çalışanları olan Steve Chen, Chad Hurley ve Jawed Karim sıradan kullanıcıların “ev videolarını” paylaşabilecekleri bir mecranın işe yarayabileceğini düşündüler.

İnsanların paylaşabilecek videoları olduğu fikriyle yola çıkan 3 girişimci, işe günümüzün devleşen pek çok internet şirketi gibi alelade bir garajda başladı. Menlo Park’taki oldukça sıradan olan garajda çalışmalara başlayan girişimciler, 15 Şubat 2005’te www.youtube.com alan adını tescil ettirdi. Site yaklaşık 10 ay sonra, Aralık 2005’te resmen yayın hayatına başladı.

YouTube ekibi o günleri, şu şekilde anlatıyor.

YouTube 2005’te Menlo Park’ta bir garajda ortaya çıktı ve gelişim hızlı bir şekilde başladı. Mayıs 2005’te kamuoyu yoklamasına başladık ve daha sonra o yıl Aralık ayında resmi olarak şirketimizi ve servisimizi kurduk. 

Chen, Hurley ve Karim’in fikrinin başarılı bir girişime dönüşeceği çok geçmeden anlaşıldı. YouTube, kısa sürede inanılmaz sayıda kullanıcının ilgisini çekti. Öyle ki, Time Dergisi tarafından 2006’da “yılın icadı” olarak seçildi.

YouTube ve temsil ettiği fikir yatırımcıların da ilgisini çekmeyi başardı. Site, Cisco Systems, Oracle Apple ve Google gibi dev Silikon Vadisi şirketlerini de desteklemiş olan Sequoia Capital’den yaklaşık 10 milyon ABD doları fon aldı.

YouTube’un kaderini değiştiren yıl ise 2006 oldu. Site, 2005’te “Google Video” adlı uygulamasıyla kendisine rakip olan Google tarafından satın alındı. 

Google, kendi video servisi istenilen başarıyı sağlayamayınca kendisine 1.65 milyar dolara mâl olan bu satın alma yöntemini seçti. Bu miktar, Google tarihinin de en büyük satın almalarından biri olarak dikkat çekti. 13 Kasım 2006’da kesin sözleşme imzalandı ve artık YouTube resmen Google’ın oldu.

İyi bir fikir olarak doğan YouTube, Google’ın internet sektöründeki güç ve deneyimini de yanına alınca kısa sürede çarpıcı bir gelişim yaşadı. 2006 yazında YouTube en hızlı büyüyen web sitelerinden bir tanesi oldu. Alexa’da en popüler siteler sıralamasında o zamanların önemli sosyal mecralarından MySpace’i açık ara geride bırakarak, 5. sıraya yükseldi. 

YouTube çok kısa bir sürede öylesine popüler oldu ki 16 Haziran 2006’da yapılan bir araştırma, sadece bir gün içerisinde siteye 65 bin video yüklendiğini, 100 milyon video izlendiğini ortaya koydu. 

YouTube’un etkisi internetle de sınırlı kalmadı. Medya, politika ve kültür YouTube’dan ciddi anlamda etkilendi. 

Broadcast yourself” yani “kendini yayınla” sloganıyla yola çıkan YouTube bugün dünyada en çok tıklanan video paylaşım sitesi.

YouTube’un bu kadar hızlı gelişmesine en önemli faktörler, Google tarafından satın alınıp, bu şirketin ekonomik desteği ve deneyimlerine kavuşması, internet ve video teknolojilerinin çok hızlı bir şekilde yayılması ve sosyalleşmesi oldu denilebilir. Bu ortamda YouTube’un büyümesinin önünde ciddi bir engel de kalmamış oldu.

YouTube uzun yıllar kâr edemedi. Bu ağır mali yük Google gibi bir destek olmasaydı YouTube’un bugünlere kadar hala hayatlarımızda olmasını engelleyebilirdi. İnternet ve video teknolojisi de YouTube için hayat kurtarıcı oldu. Eğer internet hızı yetersiz, video teknolojileri böylesine hızla ucuzlamamış ve sosyalleşmemiş olsalardı da YouTube bu kadar büyüyemezdi. YouTube’un gelişimi temelde Google’ın deneyim ve maddi desteği, özellikle de doğru zamanlama ile sağlanabildi.

YouTube’un kurulduğu ilk dönemde para kazanamaması büyük sorun olmuş, ancak şirket Google tarafından satın alınınca sorunun aşılacağı umulmuştu. Ancak Wall Street Journal gazetesi 2015’te aylık ziyaretçi sayısı 1 milyarın üzerinde olan video paylaşım ağının hâlâ para kazanamadığına dair bir haber yayınladı. Haberlerde bunun nedenleri arasında Google’ın YouTube’un alt yapısı için çok fazla harcama yapması ve bu yatırımın geri dönüşümünü sağlayamaması gerekçeler arasında gösterildi.

Haberde, son zamanlarda YouTube ana sayfasında çokça gördüğümüz reklamların da şirketi kâra geçirmeye yetmediği üzerinde durularak, YouTube’taki videoların diğer sitelere gömülebilmesi nedeniyle bunlardan da beklenen gelirin sağlanamadığı belirtildi.

Türkiye’de ve Dünyada YouTube Kullanıcı Sayısı

YouTube en popüler video paylaşım ağı olarak Türkiye’de ve tüm dünyada büyük ilgi görüyor. Bir milyardan fazla kullanıcısı bulunan YouTube, tüm internet kullanıcılarının yaklaşık üçte biri tarafından ziyaret ediliyor. Kullanıcılar her gün bir milyar saatlik video izliyor ve bu da milyarlarca izlenme anlamına geliyor.

YouTube’un resmi basın ofisinin paylaştığı bilgilere göre; yalnızca mobil cihazları dikkate aldığımızda dahi YouTube, ABD’de 18-34 ve 18-49 yaş aralığında, diğer TV yayınları ve kablo ağlarından daha fazla kullanıcıya ulaşıyor. 

YouTube sadece ABD veya Türkiye’de aktif bir mecra değil.  2018 itibariyle 88’den fazla ülke için yerel sürümleri kullanıma sunulmuş durumda. 76 farklı dilde kullanılabilen YouTube, internet kullanıcılarının %95’ine ulaşıyor.

YouTube video görüntülemelerinin yarıdan fazlası için mobil cihazlar kullanılıyor.



1 Yorum

Bir yorum yazın